Sabtu, April 10, 2010

Orang kata...



Orang kata...
Sebelum kahwin, syaitan sibuk menghasut nak suruh buat maksiat. Bila dh kahwin, syaitan sibuk hasut suruh cerai pula. Tapi suami/isteri tak boleh salahkan syaitan semata2. Diri sendiri pun kena jaga juga. Kahwin ni bukan perkara main2. Bila anda sudah memilih satu jalan yang akan ada lalui seumur hidup ini,ikutlah jalan tu..Jangan sibuk2 masuk jalan lain pula, kemudian salahkan syaitan..

Orang kata..
Kalau pasangan buat salah atau tak boleh fikir secara rasional,jgn mengamuk. Tegur elok2 sebab tugas suami/isteri adalah untuk membetulkan apa yg tak betul pada pasangan. Bukan sama2 buat benda yang tak betul. Tugas suami/isteri adalah untuk memastikan pasangan berpegang kepada ideologi yang sama,apa yg bole dibuat atau apa yg tak boleh dibuat..Suami isteri kena bekerja secara berpasukan agar perjalanan rumahtangga berjalan lancar dan bahagia..

Orang kata..
Kahwin bukanlah hanya perasaan sayang semata2 macam masa bercinta dulu2. Bila dah kahwin, kasih sayang tu dah jadi lebih meluas, kena campur tanggungjawab, amanah terhadap pasangan masing2 dan juga menuntut komitmen yg teguh dr kedua2 belah pihak.

Orang kata..
Kalau dah kahwin,kena terima pasangan seadanya, baik atau buruk. Sebab dalam dunia ni tiada yang sempurna melainkan Dia. Jangan letak harapan atau standard tertentu pada suami/isteri yang dia mesti begini atau mesti begitu untuk membuktikan sayangnya. Jangan..kerana bila kita terlalu berharap pada perkara yang tak pasti, kita sendiri akan jatuh kecewa. Adalah lebih baik terima saja keadaannya begitu..kerana kamu sendiri pun mungkin tidak memenuhi standardnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jgn malu,jgn segan...Mehlah tinggalkan komen korang...