Isnin, Mac 22, 2010

Bersediakah kita?

Sewaktu mendengar perkhabaran pemergian bapa kepada seorang teman,diri ini terkedu seketika. Perginya secara tiba2...bukan kerana sakit @ kemalangan jiwa. Bagaikan tak percaya,teman ini kehilangan insan tersayang dalam sekelip mata.


Itulah hakikatnya. Sesungguhnya kematian itu pasti akan menjemput kita. Tak kira samada kita sudah bersedia @ belum. Bila mengingati kematian,pasti akan terdetik di hati kita,"Apakah sudah cukup amalan kita di dunia ini?"

"Bekerjalah untuk dunia seolah-olah kau akan hidup selamanya, beramal lah untuk akhiratmu seolah ajalmu kan tiba”

Namun,hakikatnya kebanyakkan kita melebihkan hal duniawi sehingga melupakan bekalan yang harus kita bawa di kemudian hari...

Lupa diri akan mati
Bila diri tiada penilaian hidup dan mati, tiada penilaian syurga dan neraka, tiada Tuhan dalam dirinya, maka tiadalah lagi benteng yang menghalangi diri daripada melakukan dosa.

Andai diri ingat akan kematian, pasti diri akan sedar yang suatu hari kematian itu akan membawa dirinya ke alam barzakh, alam kubur yang mana kita bersendirian. Jika di dunia kita ada rakan taulan yang menemani, punya ibubapa sebagai penjaga, punya isteri sebagai peneman. Namun di dalam kubur tiada yang menemani hanya amalan yang menerangi.

Saidina Umar pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w apakah semasa di dalam kubur manusia akan memiliki deria yang sama semasa hidup. Rasulullah mengiyakan apa yang ditanya. Jelas bagi kita, segala himpitan dan siksaan akan kita rasai sama seperti yang kita rasa di dunia.

Selesakah kita berada di dalam tempat yang gelap, sunyi, dan sempit. Rimas.. Jadi bersediakah diri?

Andai diri tahu yang suatu hari diri akan mati, pasti penilaian syurga dan neraka akan wujud dalam setiap pekerjaan yang dilakukan. Sebelum diri nak mengumpat, sebelum diri nak menipu, sebelum diri nak menyakiti hati seseorang, fikirkanlah adakah ia akan dikira sebagai dosa yang akan membawa diri ke neraka, ataupun pahala yang akan membawa diri ke syurga.

Wahai bakal-bakal jenazah sekalian..
Orang yang paling pandai adalah orang yang paling banyak mengingati kematian dan orang yang bersedia dengan kematian.

Islam tidak mengajar orang takut dengan kematian, tapi Islam mengajar kita untuk bersedia dengan kematian.

Mati bukanlah akhir bagi kehidupan, tapi mati adalah pemula bagi kehidupan yang tiada akhir.
Kematian bisa menghancurkan kenikmatan dunia.

"Dan (alangkah ngerinya) jika sekiranya kamu melihat orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata), “Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), nescaya kami akan mengerjakan kebajikan. Sungguh, kami adalah orang-orang yang yakin". (As-Sajdah: 12)

Orang-orang yang berdosa meminta supaya diri mereka dikembalikan ke dunia. Untuk berapa lama mereka mahu dikembalikan ke dunia? 100 tahun? 10 tahun? sehari?
Tidak lama. Hanya untuk mengucapkan kalimah “Subhanallah” kemudian matikan semula.

Subhanallah, betapa besarnya nilai kalimah Subhanallah sehingga orang-orang yang berdosa meminta andai punya peluang untuk kembali ke dunia cukup sekadar untuk mengucapkan kalimah itu.

Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita.

Ingatlah detik malam pertama anda.


Malam pertama anda di Alam Kubur. Bersediakah kita?

Ku berpesan kepada diri sendiri dan rakan-rakan, semoga sentiasa istiqamah mengingati mati.

syumulislam.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jgn malu,jgn segan...Mehlah tinggalkan komen korang...